KW166

KW 166

In 2007 is de Stichting 'de Katwijker Motor' opgericht. In de statuten werd als doelstelling opgenomen de aanschaf, restauratie en exploitatie van typische Katwijkse schepen, waaronder een binnenschip en een zeillogger. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en kijken we als Stichting met trots terug op de succesvolle restauratie van het authentieke Katwijkse binnenschip 'de Wilhelmina'.

Na 10 jaar hard werken is de Wilhelmina vrijwel geheel in de oude staat teruggebracht en kan er een begin gemaakt worden aan het verwezenlijken van de volgende droom: Een echte Katwijkse zeillogger!

In 2009 zagen wij een zeillogger in de haven van Amsterdam liggen. Het bleek de in 1915 gebouwde  Katwijkse zeillogger KW 166 'Nederland III' te zijn. De logger was te koop. We hebben het schip en onderwaterschip  kunnen bekijken op de werf, het is nog in zeer goede staat!

Voor de aanschaf en de restauratie is veel geld nodig. We hebben in grote lijnen een plan uitgewerkt hoe het schip te restaureren.  

Er zijn cultuurfondsen die projecten als dit mede financieren, maar de aanschaf en alles  wat daar bij komt kijken en een gedeelte van de restauratie moeten we zelf financieren. We moeten zelf € 300.000,- inbrengen. Naast het restauratieplan maken we ook een exploitatieplan.

Mocht u bereid zijn om ons financieel te steunen, neemt u dan contact met ons op via info@katwijkermotor.nl

Historie

We hebben de historie van het schip vrijwel geheel kunnen achterhalen. De zeillogger KW 166 ‘Nederland III’ is in 1915 op de Leiderdorpse werf van Gebroeders Boot te water gelaten. De opdrachtgever tot de bouw was de N.V. Visserij Maatschappij Nederland van reder Machiel Parlevliet. Van 1915 tot 1930 was de Nederland III één van de honderden zeilende loggers die zich bezig hielden met de haringvisserij.

Eind jaren 20 begon de motorlogger de zeillogger te verdringen. Een deel van de vloot werd daarom van een motor voorzien. De rest werd uit de vaart genomen en verkocht buiten de visserij.

In 1930 werd zo ook de KW 166 “Nederland III” uit de vaart gehaald. In oktober 1934 is zij verkocht om geschikt gemaakt te worden voor de vrachtvaart, hetgeen tevens het einde van de zeilperiode betekende. Het schip werd gemotoriseerd en verbouwd tot kustvaarder en het voer in Denemarken. In de loop der jaren is het vaartuig een aantal keren van eigenaar (en naam) veranderd.

Eind jaren 80 is ze als woonschip weer in Nederland terecht gekomen.

 

Toekomst

De Stichting heeft als doel, zodra er voldoende financiële middelen zijn, het schip grootschalig te restaureren en te behouden voor het nageslacht. Na voltooiing keert er met de KW 166 "Nederland III" een parel terug in de Katwijkse wateren. Met trots kunnen we dan weer genieten van een schip van ca 25 meter lang, met een ruim van ca 12 x 6 meter en een stahoogte van 2,5 meter. De restauratie zal ongeveer 12 maanden duren en voor het grote werk worden uitgevoerd door scheepswerf Boxce in Delft. De thuishaven wordt het Prins Hendrikkanaal, voor de gerestaureerde rederijschuur van Chiel Parl.

Als het schip weer vaarklaar is, worden de sponsoren structureel in de gelegenheid gesteld om gebruik te maken van het gerestaureerde schip.

 

De wervingscampagne wordt onder andere gedaan door Gert van der Plas.

Onze financiële gegevens vind u onder Contact.